NIGOCO-verzameling F.M.E.W. Haalmeijer, Hoek van Holland
m.s. ALCOR, nr 84
Reis 67 RZAL

(kapt. B. Kwak) 18jan75 e.t.a. Santos van Rotterdam naar Buenos Aires; //; 24jan75 e.t.a. Buenos Aires; //; 17feb75 e.t.s. Santos van Buenos Aires naar Rotterdam; //; 19feb75 ets Rio de Janeiro; //; 21feb75 te Ilheus; //; 7mar75 eta Rotterdam; // ® kustreis.

Reis 68 RZAL

23mar75 (kapt. B. van Os) e.t.s. Rotterdam naar Vitoria, Rio de Janeiro, Santos en Buenos Aires; //; 17apr75 arr Buenos Aires; //; 14mei75 sd Salvador; //; 27mei75 eta Rotterdam; //.

Reis 69 RZAL

22aug75 (kapitein B. Kwak) 22aug75 22.00 uur verhaald van de palen in Waalhaven naar Heijplaat en te 23.15 uur gemeerd Heijplaat; 23aug75 17.23 uur sd Rotterdam Waalhaven Heijplaat naar Santos; 6sep75 10.04 uur ten anker rede Santos; 6sep75 18.30 arr Santos, CDS (Compania Docas de Santos) ligplaats nr 27 bb voor de kant; [te Santos stukgoed lossen, bulkgoed (ammonium sulphaat) en cokes]; 12sep75 diepgang (V 9'3"/ A 17'9") 19.25 uur sd Santos naar Sao Francisco do Sul; 13sep75 16.55 uur (zaterdag) arr Sao Francisco do Sul, [laden van circa 2000 ton sojameel]; 16sep75 02.30 uur klaar met laden, dicht leggen en zeeklaar maken; 16sep75 10.10 uur sd Sao Francisco do Sul naar Rio Grande do Sul, diepgang V 14'06" / A 22'06", voeren onder loodsaanwijzingen naar zee en raakten tot 3 x onder het achterschip de grond tussen 11.04 en 11.06 uur (Note of Protest en Scheepsverklaring opgemaakt); 17sep75 20.25 uur arr Rio Grande do Sul, tijdens het aanlopen van de haven brak de omkeeras van de hoofdmotor, waardoor er alleen nog maar vooruit gedraaid kon worden, (reparatie omkeeras hoofdmotor door uitbouw, lassen van de as en daarna weer inbouwen, de las kreeg een certificaat van 3 maanden); [belading van bulkgoed en stukgoed, waaronder een partij corned beef, koffie, schapenhuiden en tabak]; 22sep75 08.32 uur sd Rio Grande do Sul naar Santos; //; 24sep75 07.14 uur arr Santos (ligplaats nr 35); [vanaf 12.00 uur tot 17.00 uur heeft het m.s. Villarrica (COPANU) langszij gelegen voor het overnemen van een partij corned beef in Ruim II][belading van stukgoed, zoals koffie, katoen en garens]; 25sep75 (diepgang V 28'9"/ A 26'9") 22.54 uur sd Santos naar Hamburg; / tijdens de oversteek brak t.h.v. de Kaap Verdische Eilanden de gelaste omkeeras weer, waarna de cilinders 5 en 6 en de blowers loos moesten meedraaien en waardoor de snelheid verminderde tot gemiddeld 13 knopen; //; 13okt75 17.50 uur arr Hamburg, ligplaats Silo HGL Neuhof (buiten vrijhavengebied)(diepgang V 27'00"/ A 27'00")(lossing liep vertraging op a.g.v. regen)(13/10 een partij tabak tijdelijk shiften in lichter Nr.6284 en op 16/10 weer terug zetten uit de lichter, lossing van katoengarens en bulk); 16okt75 15.36 uur sd Hamburg; t.h.v. Glückstadt op de Elbe wederom problemen, waardoor er snel geankerd moest worden om de vaart uit het schip te halen (gebroken omkeeras); 17okt75 20.00 uur arr Rotterdam Waalhaven Heijplaat om leeg te lossen. 23okt75 verhaald naar de Eemhaven voor dokbeurt bij reparatiewerf Niehuis & vd Berg, Pernis (diepgang V 11'05"/ A 16'06"); 24okt75 indokken (schade gevonden onder ruim IV van aan de grond stoten nabij Sao Francisco do Sul op 16sep75).

Reis 71 Charter East Asiatic Company, Kopenhagen

8nov75 11.50 uur (kapitein W. Staakman) sd Rotterdam Eemhaven naar Uddevalla (Zweden), ledig. 9nov75 dwars van Hirtshals (Skagenrak); 10nov 00.00 uur, nabij Kaap Skagen, ging het charter met de EAC in; 10nov75 arr rede Uddevalla, 07.12 uur in Byfjorden ten anker in dichte mist; 11nov75 07.00 uur arr Uddevalla [belading van stukgoed, zoals zware kisten met machineriën en chemicaliën, waaronder de gevaarlijke stoffen caliumchlorate (IMO 5.1) en piperazine (irritant); 15nov75 06.17 uur sd Uddevalla naar Oslo (diepgang V 14'06"/ 17'00"); 15nov75 (zaterdag) 18.19 uur arr Oslo; 17nov75 23.08 uur sd Oslo naar Kopenhagen (diepgang V 13'08"/ A 18'06"); 18nov75 16.40 uur arr Kopenhagen Orientkaj - Pakhus 54, [belading van stukgoed]; 19nov75 12.27 uur sd Kopenhagen naar Hamburg via Kielerkanaal (diepgang V 13'10"/ A 18'10"); 20nov75 pd Kielerkanaal; 20nov75 12.27 uur arr Hamburg Indiahafen Schuppen 56, [belading van stukgoed]; 22nov75 (zaterdag) 12.55 uur sd Hamburg naar Bremen (diepgang V 17'00"/ A 20'02"); 23nov75 02.00 uur arr Bremen _berseehafen, [belading stukgoed en post]; 24nov75 22.56 uur sd Bremen naar Antwerpen (diepgang V 18'05"/ A 20'05"); 26nov75 01.40 uur gemeerd in Baudouinsluis; 26nov75 03.30 uur arr Antwerpen Churchilldok, ligplaats 480, [belading van o.a. silicon metal aan dek, staalplaten, tinplaten, fotomateriaal, kalk en een partij gevaarlijke stoffen klasse 6]; 27nov75 18.55 uur sd Antwerpen naar Rotterdam; 28nov75 06.50 uur arr Rotterdam Maashaven Nz; 28nov75 sd Rotterdam naar India en Pakistan; //; ..dec75 arr Lissabon (enkele dagen vertraging door machineschade); 12dec75 pd Suezkanaal; ??dec75 arr Bombay; 30dec75 arr Karachi van Bombay; //.