NIGOCO-verzameling F.M.E.W. Haalmeijer, Hoek van Holland
m.s. ALCOR, nr 84
IMO-nummer 5009300
Rederij

van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Maatschappij NV, Rotterdam

Datum indienst 31 januari 1957
Ex namen geen
Bouwjaar

1957; opdr. 02-1954; k.l. 06-1955; t.w. 17 oktober 1956 16.00 uur; gedoopt door Mevrouw Goudriaan-Valkenburgh, weduwe van wijlen A.J.M. Goudriaan, oprichter van de maatschappij; t.p.v. 29-01-1957.

Bouwnummer 642
Bouwwerf van der Giessen De Noord, Alblasserdam
Registratie vlag Nederland
Thuishaven Rotterdam
Roepletters PCIR
Soort schip

shelterdeck vrachtschip + 12 passagiers; Class BV.+1 3/3 L.1.1; Reg. nr.: 1957 ROTT 9819Z; 5 ruimen; laadgerei: 16 stuks TRIGE-winches van 5 Ts, 2 stuks TRIGE-winches met trommel voor 40 Ts spier, 1 ankerwinch van 18½ Ts, 2 kaapstanders van elk 7 Ts; 2 boegankers type “Spekanker” van elk 3690 kg, 1 reserveanker,type Spek van 3175 kg, 20 shackles van 15 fathom elk, afm 2” 1/16” merk “Egochain”.
Reddingboten: 1 x aluminium motorsloep voor 40 pers, 2 x aluminium sloepen voor elk 44 personen, 1 kunststof sloep voor 44 pers.; nautische installatie: Radar merk Atlas type 5000, Plath gyrokompas, Anschűtz autopilot, Kelvin Hughes Echolood type MS 26 B, nr 2702; Radiorichtingzoeker Lodestone type 758C/ 2184; VHF Philips type HZ 4340-S channels 1-29; chronometer Thomas Mercer nr 21469.

BRT 6734,60 (= 19078,18 m³)( Suez 9145,94 – Panama 9047,33)
NRT 3798,67 (= 10761,10 m³)( Suez 6850,77 – Panama 6416,15)
DWT 9278 – grainspace 578136 cft, 9610 cft reeferspace
L X B X H (Loa/Ll)

151,18 m/ 138,68 m x 19,49m x 11,67m/ 9,07 m
masttop boven de kiel: 44,00 m

Diepgang T-merk 8,42 m salt dwt 10192/ freshwater 10356 – displ. 15409/ 15656
Diepgang Z-merk 8,25 m salt dwt 9830/ freshwater 9987 – displ. 15047/ 15288
Diepgang W-merk 8,08 m salt dwt 9466/ freshwater 9618 – displ. 14685/ 14921
Machines

diesel; STORK HOTLo; 2ew 6cil; slag 6 x 75 x 160 cm; bouwnummer 6976; consumption: 145 gram/pk/uur; propellor: rechts, 4 bladen, brons, Ø = 5240 mm, vaste pitch = 4820 mm, bladoppervlak ratio 0,523, GD2 = 59000 kgm², gewicht 13180 kg.

Vermogen 7200 APK bij 115 r.p.m.
Snelheid 16 knopen
Foto Ja
Bijzonderheden 28jan57 verhaald van de werf te Alblasserdam naar de Parkkade te Rotterdam.
Op 29 januari 1957 maakte het schip een zeer geslaagde proeftocht, waarna het schip weer werd afgemeerd aan de Parkkade te Rotterdam.
31jan57 opgeleverd door werf te Rotterdam; tijdens de overdracht werd de maatschappijvlag door de doopster van het schip eigenhandig gehesen. De heer A.W. Goudriaan, zoon van de oprichter, memoreerde de prachtige afwerking door de werf, waarbij een aantal Limburgse kunstenaars, onder leiding van de heren Rozenburg en Wildschut als esthetische adviseurs, de accomodatie liet verzorgen en dat zeer geslaagd mag heten.
Uit dienst 13 november 1976; verkocht aan dochterbedrijf Merak Shipping Co., Piraeus, Griekenland, herdoopt in MERAK en onder Griekse vlag gebracht.